Uw deskundige gids voor groene thee

Van groene thee wordt gezegd dat het alles ondersteunt, van gewichtsverlies tot een gezonde huid en normale veroudering, maar ondersteunt de wetenschap de hype echt?

Als iemand je zou vertellen dat een blad de vetmassa kan verminderen, spierpijn kan verminderen en het algehele welzijn kan bevorderen, over welk blad zou je dan aannemen dat ze het hadden? Nee, het is geen boerenkool. Het is groene thee .

Deze eeuwenoude drank is afkomstig uit China, maar tegenwoordig is thee na water de meest geconsumeerde drank ter wereld. Waarom drinken mensen thee? Voor energie, mentale helderheid en omdat het onderdeel is van hun dagelijkse ritueel, maar in toenemende mate drinken ze het ook vanwege de vermeende gezondheid en herstellende voordelen.

Of u overweegt om een ​​kopje toe te voegen aan uw dagelijkse routine, of de nieuwe generatie op thee gebaseerde capsules of supplementen uit te proberen, dit is wat u moet weten.

Wat Is Groene Thee?

Groene, zwarte, witte en oolong theeën zijn allemaal afgeleid van de bladeren van de Camellia sinensis plant. Wat elk van deze theeën anders maakt, is hoe de bladeren worden verwerkt.

Bij het maken van zwarte thee worden bladeren geoogst, mechanisch afgebroken (gescheurd of geplet) en mogen ze verwelken of oxideren. Groene thee is daarentegen minder geoxideerd en bevat meer catechines – natuurlijke antioxidanten – dan zwarte of oolong thee. [1]

De meeste groene theebladeren ondergaan een warmtebehandeling na het oogsten, meestal via een stoom- of braadproces. Dit resulteert in een zachtere smaak en een lager cafeïnegehalte.

Wat Doet Groene Thee?

Met wortels in de traditionele Chinese geneeskunde, wordt van groene thee gezegd dat het een aantal positieve effecten heeft, waaronder het geven van energie, het bevorderen van de gezondheid van het maagdarmkanaal en het ondersteunen van een gezonde huid.

LEES  Hoeveel calorieën moet u consumeren?

XXXX

Deze gezondheidsclaims hebben geleid tot veel onderzoek naar de voordelen van groene thee, en hoewel niet alle claims volledig zijn bewezen, zijn de eerste resultaten veelbelovend.

Toch wordt groene thee voornamelijk gebruikt als een stimulerend middel, hoewel ook is aangetoond dat het antioxiderende, diuretische en vetverbrandende eigenschappen heeft. [2]

Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van een verscheidenheid aan supplementen en extracten, waarbij groene thee voorkomt in alles, van energiedranken tot kauwbare vitamines. De meest populaire consumptiemethode is echter nog steeds een warme of koude drank.

Kan Groene Thee Je Helpen Af ​​Te Vallen?

Een van de vaak aangeprezen voordelen van groene thee is verbeterde vetoxidatie, wat in de loop van de tijd tot een algehele vermindering van lichaamsvet leidt. Het lijkt echter dat dit effect meer merkbaar is bij niet-gewone cafeïnegebruikers – mensen die niet zo vaak cafeïne gebruiken. [3]

In deze studie werden gewone cafeïnegebruikers gedefinieerd als gebruikers die meer dan 300 milligram cafeïne per dag consumeren. Dit is ongeveer gelijk aan één grote koffie uit uw favoriete koffiebar, twee 16-ounce energiedrankjes of twee en een half kopje thuis gebrouwen koffie. Afhankelijk van de variëteit aan thee die u gebruikt, kan dit maximaal 6 koppen zwarte thee (25-48 milligram per kop) zijn, of zelfs 10 koppen groene thee (25-29 milligram per kop) per dag of meer.

Zolang uw cafeïnegewoonte minder is dan deze hoeveelheid, kunt u enkele extra voordelen voor gewichtsverlies zien door groene thee, hetzij in supplement of in de vorm van een drankje, aan uw dagelijkse routine toe te voegen.

Wat Zijn De Andere Gezondheidsvoordelen Van Groene Thee?

Groene thee is een antioxidant krachtpatser, en er is wat onderzoek dat aangeeft dat het de spierschade kan verminderen die optreedt bij intensieve training.

Een studie vond vier weken suppletie met groene thee-extract geleid tot hogere antioxidantniveaus, evenals een botte creatinekinase-reactie op spieruithoudingsoefeningen – een indicator voor spierbeschadiging. [4]

Ook is gemeld dat een hoge dosis aanvullende EGCG-inname – de catechine die in groene thee wordt aangetroffen – spierpijn vermindert. [5] Dit kan in de loop van de tijd sneller herstel betekenen, wat degenen die deelnemen aan hoogfrequente trainingsprogramma’s kan helpen.

LEES  Hoe spieren op te bouwen met het Keto-dieet

Het drinken van groene thee is ook in verband gebracht met markers voor een betere algemene gezondheid . [2]

Wat Zijn De Bijwerkingen Van Groene Thee?

In het algemeen wordt groene thee zeer goed verdragen door de meeste mensen met weinig tot geen bijwerkingen bij normale doseringen. De meeste groene theezakjes bevatten tussen 1-2 gram werkelijke bladeren, terwijl aanvullende vormen van groene thee het totale EGCG-gehalte meten.

Hoewel is aangetoond dat aanvullend EGCG-gebruik veilig is bij doseringen tot 800 milligram, kan misselijkheid ontstaan ​​bij doseringen van ongeveer 1200 milligram. [6] Dat gezegd hebbende, sommige onderzoeken hebben doseringen tot 1.800 milligram gebruikt en meldden geen nadelige effecten, dus reacties kunnen van de persoon afhangen. [5,7]

Als je groene thee voor de eerste keer gebruikt, is het het beste om met een lage dosis te beginnen en deze na verloop van tijd te verhogen als je het gevoel hebt dat je meer nodig hebt. Het is tenslotte een cafeïne-stimulerend middel en als je een lage cafeïnetolerantie hebt, kan dit je slaap beïnvloeden.

XXXX

Is Er Een Reden Waarom Ik Geen Groene Thee Zou Moeten Drinken?

Als u een zeer lage cafeïnetolerantie heeft of cafeïne in het algemeen vermijdt, behandel groene thee dan op dezelfde manier als andere cafeïnehoudende dranken. Het is echter vermeldenswaard dat het cafeïnegehalte in groene thee veel lager is dan in zwarte thee of de meeste koffiedranken. Zoals Keagan Kiely opmerkt in het artikel ” 4 supplementenparen die beter samen zijn”, bevat groene thee ook een aminozuur, L-theanine, dat de ongewenste bijwerkingen van cafeïne, zoals hoofdpijn of kriebels, zou kunnen verminderen.

Groene thee kan het iets moeilijker maken om voedingsstoffen uit bepaalde voedingsmiddelen te absorberen, omdat het sommige van de enzymen remt die bij de spijsvertering horen. Eén studie toonde aan dat het consumeren van theepolyfenolen resulteerde in een 61 procent vermindering van de activiteit van amylase, een van de belangrijkste enzymen voor de koolhydraatvertering. Deze studie rapporteerde ook een vermindering van 32 procent in pepsine-activiteit, een enzym dat eiwitten afbreekt. [8]

Dit is echter misschien niet zo’n probleem als het klinkt, omdat de algemene biologische beschikbaarheid van groene thee vrij laag is en de meeste mensen thee drinken op andere tijden dan bij de maaltijd. [9]

LEES  Denkt u aan reiniging? Probeer in plaats daarvan deze eeuwenoude aanpak

Wat Moet Ik Nemen Met Groene Thee?

Een supplement dat de effecten van groene thee kan verbeteren, is quercetine. Quercetin is een verbinding die al aanwezig is in groene thee. Het nemen van extra quercetine naast groene thee kan u helpen de catechines van de thee te absorberen, wat leidt tot grotere voordelen. Helaas is dit voordeel alleen aangetoond in geïsoleerde cellen en muismodellen. [10]

Een van de negatieve effecten van de consumptie van groene thee is dat het de opname van ijzer in het lichaam kan verminderen. [11] Dit effect lijkt echter te worden verminderd als de groene thee wordt ingenomen met vitamine C. [12]

Zoals Kiely opmerkt in “Supplement Pairs die beter samen zijn”, kan het nemen van groene thee-extract met cafeïne, zoals in veel vetverbrander supplementen, de stofwisseling verder verhogen en meer calorieën verbranden.

Zoals voedingsdeskundige Paul Salter uitlegt in het artikel ” Denk aan theanine voor hersengroei “, zijn de symbiotische effecten van L-theanine en cafeïne krachtig, en er is een groeiend aantal onderzoeken waaruit blijkt dat het paar de productiviteit, focus en gezonde stressreacties kan verbeteren. Dit kan een reden zijn om extra L-theanine samen met je groene thee te nemen, maar eerlijk gezegd kun je ook gewoon elke dag een kopje groene thee drinken om je cafeïne en L-theanine bij elkaar te krijgen.

In Welke Vormen Komt Groene Thee?

Traditioneel worden groene theebladeren gemengd met heet water en mogen ze trekken voordat ze worden gedronken. Tegenwoordig zijn veel van de heilzame ingrediënten van groene thee nu beschikbaar als individuele supplementen, evenals in groene thee-extracten.

XXXX

De meest voorkomende vorm van groene thee is nog steeds in de handel verkrijgbare theezakjes, die je in elke supermarkt kunt vinden. Als u in het gangpad van sportdranken kijkt, zult u waarschijnlijk voorgemengde groene thee in flessen vinden.

Groene thee-extracten (GTE) bevatten meestal een gestandaardiseerde meting van het belangrijkste actieve ingrediënt, EGCG. Hoewel GTE-supplementen meestal hogere hoeveelheden EGCG bevatten dan je zou krijgen van een kopje thee, zullen beide opties enig voordeel bieden.

Is Groene Thee Een Alternatief Medicijnwonder?

Hoewel sommige voordelen van groene thee alleen worden gezien bij bepaalde groepen mensen (bijv. Gebruikers die weinig cafeïne gebruiken), zijn de voordelen voor de algehele gezondheid in veel onderzoeken aangetoond.

Let bij gebruik van een groene thee-extract of supplement op hoeveel EGCG het bevat.

Hoewel doseringen tot 1.800 milligram vóór een trainingssessie kunnen helpen pijn na de training te verminderen, zult u ook meer last hebben van misselijkheid en andere bijwerkingen op dit doseringsniveau.

Het komt erop neer: als u op zoek bent om een ​​paar extra kilo’s vet te verliezen, kan het toevoegen van een beetje groene thee bovenop uw normale dieet en trainingsroutine een veilige en effectieve manier zijn om uw vooruitgang te helpen.

admin

Meest recente berichten

Categorieën